تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

بانک جزوات و مقالات تخصصی و کاربردی ترجمه ® ویژه دروس پزشکی ®

این سایت درنظر دارد مقالات به روز حوزه پزشکی را ترجمه شده جهت تحقیق ، پایان نامه ، استفاده در کتب در اختیار شما قرار بدهد


دسته بندی سایت

برچسب های مهم

پیوند ها

آمار بازدید سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 55
  • بازدید دیروز : 60
  • بازدید کل : 59029

خواص  شیمیایی سرگین الاغ‏: پرسش از ادعاهای اخیر در مورد اثرات درمانی


 

 

چکیده

سابقه و هدف: در گذشته فضولات حیوانی مختلفی به عنوان دارو برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه مردم هنوز هم برخی از این فضولات، به ویژه مدفوع الاغ ماده (Anbarnasara)را با بوییدن دود مدفوع سوخته برای بیماری‌هایی مانند سینوزیت و برونشیت مصرف می‌کنند. اخیرا، برخی مطالعات بر روی فعالیت‌های درمانی عنبرنثارا متمرکز شده‌اند اما هیچ‌کس اجزای فعال آن را مطالعه نکرده است.

هدف: هدف از این مطالعه شناسایی ترکیبات شیمیایی و فعالیت‌های ضد باکتریایی عنبرنثارا و دود آن بود.

مواد و روش‌ها: الاغ ماده در ماه می ۲۰۱۷ از شهرضا جمع‌آوری شد. این ماده سوزانده شد و دود توسط دستگاه تقطیر به یک ظرف متانول هدایت شد. سپس عصاره متانولی از طریق یک اواپراتور دوار خشک شد. فعالیت ضد باکتریایی دود و همچنین عصاره متانولی کل عنبرنثارا از طریق روش انتشار چاهک بر روی استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیاکلی مورد آزمایش قرار گرفت. ترکیبات شیمیایی از طریق کروماتوگرافی گازی - طیف‌سنجی جرمی (GC - MS)آنالیز شدند.

نتایج: نتایج نشان داد عنبرنسارا و دود آن فعالیت ضد باکتریایی بسیار ضعیفی دارند. با توجه به ترکیبات شیمیایی، عصاره متانولی کل و عصاره دود عمدتا شامل تولوئن، زایلن و دی بوتیل فتالات بود.

نتیجه‌گیری: مطالعات قبلی گزیلن را به عنوان یکی از اجزای اصلی دود عنبرنسارا نشان داد. این مقالات همچنین حضور برخی ترکیبات گیاهی مانند گلیکوکسال، سیرنگول و لیمونن را در دود گزارش کرده‌اند. حضور این ترکیبات احتمالا به دلیل رژیم غذایی الاغ است. در مطالعه ما، حضور دی بوتیل فتالات، یک نرم‌کننده صنعتی، در میان اجزا احتمالا به دلیل عوامل محیطی است. این شواهد نشان می‌دهد عنبرنسارا تحت‌تاثیر عوامل محیطی مانند پوشش گیاهی و آلاینده‌ها قرار دارد و بنابراین باید به عنوان دارویی با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد. ادعاهای اخیر در مورد فعالیت‌های ضد باکتریایی، سیتوتوکسیک و التیام زخم عنبرنسارا باید مستقل از این عوامل محیطی در نظر گرفته شود.

 

زمینه

طب سنتی (TM)و طب مکمل و جایگزین (CAM)، با توجه به سازمان بهداشت جهانی (WHO)، توجه بیشتر و بیشتری را در زمینه ارائه مراقبت‌های بهداشتی و اصلاح بخش بهداشت و درمان به خود جلب کرده‌اند.

عوامل بسیاری در استفاده گسترده از TM / CAM نقش دارند. TM بر استفاده از درمان‌های سنتی برای حفظ سلامت و پیش‌گیری، تشخیص، بهبود و یا درمان بیماری‌های جسمی و روانی تاکید دارد. تولیدات به عنوان عوامل درمانی سابقه طولانی در استفاده از TM دارند. هنگامی که خلق و خوی بیماران به علت بیماری، excrements یا مواد دفعی نفرت‌انگیز تجویز می‌شد، برای بیرون راندن ارواح از بدن بیمار تجویز می‌شد. اگر چه توضیح آسیب‌شناسی بیماری‌ها در طول هزاران سال زندگی انسان تغییر کرد، نقش درمانی فضولات هنوز در سیستم‌های سنتی پزشکی باقی مانده‌است.

در نسخه‌های خطی پزشکی سنتی فارسی، سرگین حیوانات مختلف (مانند اسب، سگ، روباه، الاغ، تمساح و غیره)برای درمان بیماری‌های مختلف ذکر شده‌است. در میان اقلام ذکر شده، مدفوع الاغ هنوز هم در داروخانه‌های ایران به نام عنبرنسارا موجود است (جدول ۱). با اینکه داروسازها بر طبیعت عنبرنسارا به عنوان سرگین الاغ ماده اصرار دارند، اما درباره جنسیت الاغ در نسخه‌های خطی پزشکی فارسی صحبت نشده است. در پزشکی سنتی امروز ایران، دود تولید شده توسط سوزاندن عنبرنسارا قرار است اثرات درمانی شگفت انگیزی از جمله ضد میکروبی قوی و ضد حساسیت داشته باشد. در پزشکی سنتی امروز ایران، دود تولید شده توسط سوزاندن عنبرنسارا قرار است اثرات درمانی شگفت انگیزی از جمله ضد میکروبی قوی و ضد حساسیت داشته باشد. براساس این فرضیات، که در طب سنتی ایران ذکر نشده است، برخی تحقیقات اخیرا منتشر شده‌اند که اثرات ضد باکتریایی، التیام زخم و سمیت سلولی دود را نشان می‌دهند. تمام این مطالعات، به جز یک مورد، بر روی اثرات درمانی انجام شده‌اند، نه اجزای فعالی که مسئول این فعالیت‌ها هستند. هدف از این مطالعه بررسی اجزای اصلی شیمیایی عنبرنسارا بود.

روند استخراج : مواد و روش‌ها

dungs الاغ ماده در ماه می سال ۲۰۱۷ از شهرضا، اصفهان، ایران جمع‌آوری شدند. برای تهیه عصاره متانولی کل، ۲۰۰ گرم از عصاره خشک‌شده عنبرنسارا پودر شد و در متانول غوطه‌ور شد و یک شبه تکان داده شد. سپس عصاره از طریق تبخیر کننده چرخشی فیلتر و خشک شد. برای عصاره دود، ۲۰۰ گرم از عنبرنسارا خشک شد و یک فلاسک با ته گرد نیمی از آن را پر کرد. این flask با mantle گرم گرم شده بود تا پودر عنبر نسارا سوخته شود دود جمع‌آوری‌شده با استفاده از یک دستگاه تقطیر به یک فلاسک دیگر پر شده با متانول جمع‌آوری شد. بازده استخراج (w / w)به عنوان وزن عصاره خشک / وزن ماده اولیه خشک * ۱۰۰ محاسبه شد.

اندازه‌گیری جرمی کروماتوگرافی گازی - : ترکیبات فرار میعانات دود عنبرنسارا با استفاده از کروماتوگرافی گازی طیف‌سنجی جرمی (GC - MS)شناسایی شدند. ترکیب شیمیایی دود عنبرنسارا با استفاده از کروماتوگرافی گازی (Agilent ۷۰۰۰، Triple Quad، GC ۷۸۹۰ A)با یک ستون مویرگی HP - ۵ MS ۵ % فنیل متیل سیلوکسان (۳۰.۰۰ m * ۰.۲۵ mm، ضخامت فیلم ۰.۲۵ μm)آنالیز شد. دمای اوون ابتدا در ۵۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲ دقیقه نگهداری شد و سپس در ۱۰ درجه سانتی گراد در دقیقه به ۲۹۰ درجه سانتی گراد افزایش یافت و در این دما به مدت ۱۰ دقیقه نگهداری شد. تمام این مدت فقط ۳۶ دقیقه طول کشید دمای Injector و آشکارساز به ترتیب ۲۹۰ و ۳۰۰ درجه سانتیگراد تعیین شد. هلیوم به عنوان گاز حامل با سرعت جریان ۱ میلی‌لیتر بر دقیقه استفاده شد. اندازه سرنگ ۱۰ μL و حجم تزریق ۱ μL بود. برای به دست آوردن داده‌های کمی مورد استفاده قرار گرفت. این GC با یک آشکارساز جرمی انتخابی Agilent ۵۹۷۵ C [Agilent technology ] جفت شده‌است. شاخص‌های نگهداری برای تمام اجزا با استفاده از یک سری همولوگ از n - آلکان ها (C۵ - C۲۴)تزریق‌شده در شرایط برابر با نمونه‌ها محاسبه شد. شناسایی اجزای دود براساس مقایسه زمان‌های ابقای آن‌ها با استانداردهای معتبر و الگوهای پراکندگی طیفی جرم آن‌ها (سیستم داده ایستگاه ویلی / چیم)و شاخص‌های ابقای محاسبه‌شده با شاخص‌های ابقای مرکز داده‌های طیف سنجی جرمی NIST انجام شد. تعیین مقدماتی فعالیت‌های ضد باکتریایی : استافیلوکوکوس اورئوس ۶۵۳۹ - P و اشریشیا کلی AT C ۸۷۳۹ با استفاده از سوآب پنبه استریل به سطح پلیت های مولر هینتون آگار منتقل شدند. چاه‌ها با قطر ۸ میلی متر با استفاده از یک crock استریل در پلیت ها برش داده شدند. مخلوط‌های ۱۰۰ میکرولیتر از ۵۰۰ میلی‌گرم بر میلی‌لیتر از عصاره متانولی عنبرنسارا و دود آن به صورت جداگانه به درون چاه‌هک ه اقرار داده شدند. پس از انکوباسیون شبانه در ۳۷ درجه سانتی گراد، مناطق مهار در اطراف چاه‌ها با استفاده از کولیس اندازه‌گیری شدند.

 

نتیجه

تجزیه و تحلیل رنگ‌نگاری گاز - طیف سنجی جرمی : همانطور که در جدول ۲ نشان‌داده شده‌است، پیک اصلی عصاره متانولی عنبرنسارا (RT = ۵.۷۲۸ دقیقه)متعلق به تولوین (جرم ۹۲)در مخلوطی با یون تروپیلیوم است [ جرم ۹۱ ]. دومین پیک اصلی الگوی دی متیل بنزن [ زایلن ] را در GC - MS نشان می‌دهد که در آن جرم ۱۰۶ کل ساختار و جرم ۹۱ مولکول را بعد از از دست دادن یک گروه متیل نشان می‌دهد. همان طور که GC - MS جرم مولکول‌ها را نشان می‌دهد، تایید ساختار سه‌بعدی مولکول به صورت اورتو، متا یا پاراکسیلن ممکن نیست. براساس کتابخانه GC - MS، سومین پیک اصلی با جرم ۲۷۸ می‌تواند حضور دی بوتیل فتالات در عصاره متانولی را نشان دهد.

با توجه به دود، ناحیه پیک اصلی جرم ۹۲ را نشان می‌دهد که (به همان روش)متعلق به تولوین است. یون تروپیلیوم با جرم ۹۱ قله مهمی در کروماتوگرافی است. دومین پیک اصلی با RT = ۷.۲۸ متعلق به دی متیل بنزن (زایلن)است. براساس الگوی شکست، سومین ناحیه پیک اصلی در کروماتوگرافی [ جرم ۲۷۸ ] متعلق به دی بوتیل فتالات است.

فعالیت‌های ضد باکتریایی:

نتایج نشان داد که عصاره متانولی عنبرنسارا و دود آن فعالیت ضد باکتریایی قابل‌توجهی ندارد (جدول ۳).

 

 

بحث

براساس طب سنتی ایران، عنبرنسارا برای درمان خونریزی بینی، صرع، سنگ کلیه و گزش عقرب تجویز شده‌است (جدول ۱). تقریبا در تمام این موارد، از عنبرنسارا جدید استفاده شده‌است. در کمال تعجب، استفاده از دود عنبرنسارا، که به طور گسترده در ایران توسط طبیبان سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف پیشنهاد می‌شود، به سقط‌جنین محدود شده‌است. این شواهد نشان می‌دهد که پزشکی سنتی ایرانی برای دودعنبرنسارا سمی است.

براساس نتایج ما، تولوئن، زایلن و دی بوتیل فتالات ترکیبات اصلی عنبرنسارا و دود آن بودند. قبلا، صفارپور دهکردی و همکاران حضور زایلن را در دود عنبرنسارا گزارش کردند. آن‌ها از دود عنبرنسارا در فرمولاسیون یک شکل دارویی موضعی استفاده کردند و اثرات التیام زخم این پماد را بر روی موش صحرایی اندازه‌گیری کردند. صفارپور و همکاران همچنین حضور گایاکول، سیرنگول و لیمونن را در دود آنبارناسارا که مولکول‌های گیاهی هستند، گزارش کردند. وجود این ترکیبات گیاهی در دود عنبرنسارا مربوط به پوشش گیاهی غنی شهرستان شهرکرد است که در آن الاغ علف می‌خورد.

به طور همزمان , Joharchi و همکارانش نتایج مشابهی را برای اثر التیام زخم و فعالیت ضد میکروبی عنبرنسارا گزارش کردند . آن‌ها همچنین تلاش کردند تا محتوای دود عنبرنسارا را از طریق GC - MS تجزیه و تحلیل کنند که منجر به شناسایی برخی از ترکیبات گیاهی شامل لیکوچالکون A ( احتمالا از ریشه شیرین‌بیان ) , لیمونن و کارواکرول ( از گونه‌های منتا ) و ترپنی ( از گیاهان مختلف ) شد . آن‌ها تصور می‌کردند که تمام این محصولات گیاهی ممکن است در کارایی عنبرنسارا نقش داشته باشند.

در مطالعه حاضر، ما حضور دی بوتیل فتالات، یک نرم‌کننده، را هم در عنبرنسارا و هم در دود آن مشاهده کردیم. ما عنبرنسارا را از Shahreza، یک شهر صنعتی در استان اصفهان، جمع‌آوری کردیم و احتمال دارد که دی بوتیل فتالات به عنوان یک آلاینده زیست‌محیطی وارد مدفوع الاغ شده باشد. این شواهد نشان می‌دهد عنبرنسارا تحت‌تاثیر عوامل محیطی مانند پوشش گیاهی و آلاینده‌ها قرار دارد و بنابراین باید به عنوان دارویی با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به فعالیت‌های ضد باکتریایی، نه عصاره متانولی عنبرنسارا و نه عصاره دودی آن دارای اثرات ضد باکتریایی قابل‌توجهی نیستند. پیش از این، برخی تحقیقات فعالیت‌های ضد باکتریایی را برای دود عنبرنسارا گزارش کرده بودند. شفیعی و همکاران فعالیت‌های ضد باکتریایی دود خود را بر علیه برخی باکتری‌های گرم مثبت در دهان انسان نشان دادند. همچنین پروین و همکاران نشان دادند که دود عنبرنسارا دارای فعالیت ضد باکتریایی در برابر عفونت‌های بیمارستانی است. برخی مطالعات اخیرا بر روی فعالیت سیتوتوکسیکی عنبرنسارا انجام شده‌است. در حالی که شفیعی و همکاران ادعا کردند که دود آن هیچ فعالیت سیتوتوکسیکی بر روی رده سلولی L۹۹۲۹ ندارد، [۱۷ ] صادقی - علیآبادی و همکاران فعالیت سیتوتوکسیکی این دود را نه تنها بر روی L۹۹۲۹ (که یک سلول معمولی است)، بلکه بر روی سلول‌های سرطانی جاودانه HeLa و KB نیز گزارش دادند. این تناقض همچنین می‌تواند مربوط به منابع مختلف تامین یا زمان متفاوت جمع‌آوری عنبرنسارا، و یا حتی علف‌های مختلف خورده توسط الاغ باشد.

پایان

به عنوان یک نتیجه‌گیری و براساس نتایج ما، ترکیبات عنبرنسارا اثرات ضد باکتریایی قوی بر روی استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی نشان ندادند. این احتمال وجود دارد که گزارش‌های قبلی در مورد فعالیت‌های ضد باکتریایی، ضد التهابی و التیام زخم عنبرنسارا به رژیم حیوانی و محیط‌زیست بستگی داشته باشد. در طب سنتی ایران، دود عنبرنسارا اثر درمانی قابل‌توجهی ندارد و نشان داده می‌شود که به عنوان یک عامل سقط کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شواهد نشان می‌دهد که انبارناسارا باید به عنوان دارویی با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد.

  انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 99

برچسب های مهم


مطالب تصادفی

  • لامپ‌های فرابنفش C برای ضد عفونی سطوح به طور بالقوه آلوده به SARS - CoV - 2 در محیط‌های بیمارستانی بحرانی: نمونه‌هایی از استفاده آن‌ها و برخی توصیه‌ها
  • آپوپتوزیس القا شده توسط ویروس انفلونزا A و انتشار ویروس
  • حساسیت بتا تالاسمی هتروزایگوت به کوید19
  • بیماری قلبی همراه با واکسن mRNA کوید19
  • ظهور ویژگی‌های نوروتروپیک SARS - CoV - ۲
  • مکانیسم بیماریزایی میکروب
  • مکانیسم های میکروبی بیماری زایی
  • میکروبیولوژی بالینی پردازش، جداسازی، تشخیص و تفسیر
  • نامیبیا استفاده دستوری واکسن روسی COVID۱۹ را به حالت تعلیق درآورد
  • سیاست در حال از بین بردن یک بحث مهم بر سر مصونیت شما از بهبودی از COVID۱۹ است.

کرج

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "بانک جزوات و مقالات تخصصی و کاربردی ترجمه ® ویژه دروس پزشکی ®" می باشد